Az adategyeztetési eljárás lényege, jogkövetkezménye
Az online pénztárgépek, az online számla adatszolgáltatás rendszere és az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrzési Rendszer által szolgáltatott adatokból jelentős adatvagyon áll az adóhatóság rendelkezésére a vállalkozások gazdasági ügyleteiről. Az adóhatóság már a korábbi években is az ellenőrzésekre történő kiválasztásnál, kockázatelemzéseknél és a desk auditok kapcsán is nagy hangsúlyt fektetett a megszerzett adatok elemzésére, mely hasznos adatokkal segítették az adóhatóság ellenőrzési tevékenységét.
2025. évtől az adóhatóságnak lehetősége van adategyeztetési eljárást kezdeményezni, ha az általa rendelkezésre álló adatok és az adózó által az adóhatóság részére beküldött adatok között eltérés mutatkozik. Ilyen eltérés lehet például, ha az adózó által beadott áfabevallás és az online pénztárgép vagy online számla adatszolgáltatásban megadott fizetendő áfa között jelentős eltérés mutatkozik, vagy ha a vevő áfalevonása alapjául szolgáló számláról az értékesítő nem szolgáltatott adatot.
Az adategyeztetési eljárás során az adóhatóság értesíti az adózót, hogy a rendelkezésére álló adatok és az adózó által közölt adatok között eltérés mutatkozik. Az adózóknak 15 napos válaszadási határidejük van, hogy az adatok közötti eltérést mi indukálta. Amennyiben az adategyeztetésre felhívott adózó nem működik együtt az adóhatósággal, úgy az adózó 300.000 Ft mulasztási bírsággal sújtható.
Az adózónak lehetősége van a hiba kijavítására, az eltérés indoklására, rendezésére. A hiba, eltérés feltárása, kijavítása és az adóhatósággal történő kommunikáció erősen javasolt a vállalkozások részéről, mivel az adóhatóság előzetes tervek szerint akár adóellenőrzést is indíthat a továbbra is fennálló eltérés kivizsgálására.
Amennyiben segítséget szeretne igénybe venni az adóalap, illetve az adóeltérés feltárásához, vagy az adategyeztetési eljáráshoz, írjon nekünk a tanacsadas@saldo.hu vagy a szakertoitanacsadas@saldo.hu e-mail címre!