A transzferár nyilvántartás hiánya a mulasztási bírság mellett adóhiányt is eredményezhet
Újra eljött az éves zárás időszaka, ezzel együtt a 2024. évi transzferár nyilvántartás készítési kötelezettség is, emiatt fontos tudnunk, hogy mire fordítsunk kellő figyelmet a transzferár nyilvántartások elkészítésekor vagy azok tervezésekor. Talán az egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdés, hogy egy esetleges ellenőrzés során mit is vizsgál a NAV, mire fordít több figyelmet, illetve mire számíthatunk. Többek között jelen cikkünkkel kezdődő cikksorozatunkban ezen kérdésekre is választ kaphatnak.
A NAV ellenőrzései között a transzferár nyilvántartások vizsgálata kiemelt helyen helyezkedik el és egyre gyakoribbak a transzferár megállapítások is. Az ellenőrzés kapcsán mind a megállapítások, mind a mulasztási bírságok összege jelentős, ezért a korábbi évekkel szemben még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a kapcsolt vállalkozások között kötött ügyletek ármegállapítására, és a nyilvántartásra.
A transzferár ellenőrzésekben szerzett tapasztalataink alapján az alábbiakra irányul az ellenőrzés a kapcsolt ügyletek vonatkozásában:
- megvizsgálják a cégcsoport struktúráját, a kapcsoltságok fennállását;
- nagy összegű tranzakciókat kiemelten ellenőrzik, hiszen ezek esetében a piaci árban történő kis mértékű elmozdulás is jelentős adóalap-változást eredményezhet;
- vizsgálják az átszervezéseket (üzletág, tevékenység vagy immateriális javak átvétele/átadása csoporton belüli tagvállalatnak) és/vagy az értékláncon belül megváltozó karakterizációt (pl. teljes kockázatú disztribútorból korlátozott kockázatú disztribútor lesz) – mivel ezen változás jelentős transzferár-kockázattal jár;
- kiemelten vizsgálják, ha az adózó jelentős összegben bonyolít tranzakciókat alacsony adókulcsú államban lévő kapcsolt vállalkozásával;
- célzottan vizsgálják, hogy annak hátterében, hogy az adott társaság működése veszteséget (vagy több időszakot figyelembe véve a nyereség csökkenést) eredményezett, állhat-e a transzferárak szokásos piaci ártól való eltérése;
- tavalyi évtől kezdődően vizsgálják a transzferár-adatszolgáltatás megfelelő teljesítését is.
Amiben segíteni tudunk:
- Megvizsgáljuk a társaság kapcsoltsági jogviszonyait.
- Megállapítjuk azon ügyleteket, melyekre el kell készíteni a transzferár nyilvántartást.
- Elkészítjük a transzferár nyilvántartásokat, hogy azok maradéktalanul megfeleljenek az adóhatóság elvárásainak.
- A transzferár ellenőrzés során támogatást nyújtunk, képviseljük ügyfeleinket.
Keressenek bizalommal a szakertoitanacsas@saldo.hu e-mail címen!
Ajánljuk figyelmükbe a SALDO Zrt. és a NAV képviselőjének szakmai előadását a transzferár, a globális minimumadó és a halasztott adó összefüggéseiről. Részletek és jelentkezés>>