A korábbi időszak gyakorlatától eltérően, amikor az ellenőrzés csupán a transzferár-nyilvántartások formai követelményére fókuszált, a tartalmi követelmények ellenőrzése került előtérbe. A transzferárazás érdemi vizsgálata következtében az elmúlt három évben közel megduplázódott a revizorok által feltárt adóhiány összege az ellenőrzések során, amelynek vonzataként a kiszabott adóbírságok is jelentősen megemelkedtek.
Jelentős adókockázatot hordoznak a transzferár-nyilvántartások is, tekintve, hogy a nem megfelelően elkészített dokumentáció miatt akár 2 millió forintot is kiszabhat az adóhatóság, amelynek összege ismételt mulasztás esetén 4 millió forint is lehet. Ugyanazon nyilvántartás elkészítésének újbóli elmulasztása esetén pedig az első alkalommal megállapított bírság összegének négyszeresével is büntethetik a vállalkozásokat.
Joggal merül fel a kérdés, van-e lehetőség a transzferár adóoldali kockázatának csökkentésére, lehet-e mentesülni az adminisztrációs terhet jelentő transzferár-nyilvántartás készítésének kötelezettsége alól?
A transzferárak adóoldali kockázatcsökkentés eszköze az adózás rendjéről szóló törvény alapján kérelmezhető szokásos piaci ár-megállapítási eljárás. (APA eljárás: Advance Pricing Arrangement)
Az APA eljárás a szokásos piaci ár adóhatósági megállapításának jogintézménye, célja, hogy a vállalkozások már a szerződés megkötése előtt megállapodjanak az adóhatósággal a jövőbeni ügylet szokásos piaci árában, a szokásos piaci ár meghatározásának módszerében. Lényegében a vállalkozás előzetesen bemutatja az adóhatóságnak a kapcsolt vállalkozásával folytatandó ügyletét, annak transzferár-kezelését, az adóhatóság pedig határozatban hagyja jóvá az árképzési gyakorlatot vagy a szokásos piaci ártartományt.
Ha a vállalkozás kérelmezi az adóhatóságtól a szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárást, jelentős előnyöket élvezhet mivel:
- jelentősen minimalizálhatja transzferár kockázatát;
- a határozattal érintett ügylettel kapcsolatosan a lefedett időszakban, amely lehet 3 de akár 5 év is, nem kell transzferár-dokumentációt készítenie;
- két vagy többoldalú eljárás esetén csökkenti a kettős adóztatás esélyét.
A szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás díjköteles, a díjat az eljárás megindítása előtt kell leróni. A díj mértéke több tényezőtől függ:
Egyoldalú eljárás esetén (hatálya a magyar adóhatóságra és a magyar adóalanyra terjed ki)
- legalább 500 ezer Ft és legfeljebb 5 millió Ft, ha a szokásos piaci árat az összehasonlító árak módszerével, a viszonteladási árak módszerével, vagy a költség és jövedelem módszerével lehet megállapítani;
- legalább 2 millió Ft és legfeljebb 7 millió Ft, ha a szokásos piaci ár a három hagyományos módszertől eltérő módszer alapján állapítható meg.
Kétoldalú eljárás esetén (hatálya a két kapcsolt vállalkozásra és az illetőségük szerinti adóhatóságokra terjed ki)
- legalább 3 millió Ft és legfeljebb 8 millió Ft
Többoldalú eljárás esetén (hatálya több külföldi adóhatóságra és kapcsolt vállalkozásra terjed ki)
- legalább 5 millió Ft és legfeljebb 10 millió Ft.
Ha a szokásos piaci árat – vagy ártartományt- összegszerűen nem lehet megállapítani, a díj az adott eljárástípusra vonatkozó díjtartomány minimumával egyező összeg.
A szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárásban a vállalkozás kizárólag okleveles adószakértő, adótanácsadó, adószakértő vagy ügyvéd képviseletével járhat el.