Keletkezik-e áfafizetési kötelezettség szponzori díj után?
A szponzoráció a támogatásoknak egy fajtája, de valós tartalma alapján csak részben minősül támogatásnak. A szponzoráció során a szponzor olyan hátsó vagy tetszőlegesen direkt szándékkal ad a szponzoráltnak pénzt, hogy a szponzorált által kifejtett tevékenységre „felkapaszkodva” jobban tudjon kommunikálni a vevőivel. Mindamellett, hogy a szponzoráltnak a tevékenységét jól kell végeznie, még azt is meg kell valósítania, hogy a szponzoráló számára szélesítse a kommunikációs csatornákat a megcélozni kívánt csoportok felé. Egy klasszikus - nap, mint nap látható - példán keresztül megvilágítva a kérdéskört. A Telekom Nyrt. azért (is) támogatja szponzorálja a Ferencváros labdarúgó csapatát, hogy a csapat játékosai a mezükön egy óriási T betűt - a Telekom logóját - viseljék. Ha jól játszik a csapat, akkor sokan nézik a mérkőzéseket és rengeteg emberben tudatosul a Telekom Nyrt. neve, amely tudatosulás egy későbbi szolgáltató választásnál meghatározó választási szempont lehet. Vagyis a szponzorációs pénz fejében egyrészt a Ferencvárosnak jól kell játszania, valamint a Telekom brand-et el kell juttatnia a nézők felé a mezen lévő felirat segítségével.
A fentiekből látszódik, hogy a szponzor nem egy mecénás támogató, hiszen nem csak a csapat jó teljesítményében érdekelt, hanem elvárja, hogy a kommunikációs csatornát is megfelelően szolgáltassa a csapat a Telekom Nyrt. leendő vevői felé. Ha nem várná el a Telekom a logójának feltüntetését a nézők számára látható helyen, úgy már mecénás támogatásról beszélnénk (Az itt kifejtettek -a felek közti szerződés ismeretének hiányában- kizárólag feltételezéseken alapulnak).
Összefoglalva a szponzori pénzt azért fizeti a szponzor a szponzoráltnak, hogy annak tevékenységét elősegítse, és ennél fogva kommunikációs csatornái bővüljenek a leendő vevői felé. Nyilván a sport nem az egyedüli szponzorálható tevékenység. Rengeteg szponzori pénzhez jutnak például a politikai megmondó emberek a megfelelő pártoktól, a youtuberek az egyes termékek és szolgáltatások előállítóitól, vagy akár az újságok a célirányos cikkekért, például egy-egy étterem méltatásáért. **A szponzori pénzek fejében a szponzoráltnak meg kell jelenítenie a szponzort a tevékenysége során, így a kötelem adótárgynak minősül. A tevékenység az általános adókulccsal adózik** speciális szabály hiányában. A szponzorált személy áfa adóalannyá válik a szponzorral kötött szerződés alapján, akkor is, ha addig nem volt az. Például, ha egy hobbi youtuber magánszemély, a szponzorral szerződést köt és megjeleníti a szponzort vagy termékét a video tartalmaiban, úgy függetlenül attól, hogy milyen módon nevezik el a szerződést a magánszemély adóalannyá válik. A kérdéses személy akkor is adóalannyá válik, ha nem pénzt kap a szolgáltatása fejében, hanem valamilyen tárgyiasult eszköz tulajdonjogát, amely eszköz bemutatását vagy reklámozását vállalta a szerződésben. Ez esetben a teljesítésének az adóalapja a kapott tárgy piaci értéke. **A szponzorációs szerződést rendre valamilyen időszakra kötik, ez esetben a határozott időszaki elszámolás szabályai alapján kell a teljesítési időpontot meghatározni**a és a számlát kiállítania a szponzorált adóalanynak. Ha a szponzor más EU tagállami adóalany és belföldön nincs gazfasági letelepedése, úgy felé fordított adózással kell a számlát kiállítani, mivel a teljesítési hely külföld lesz az Áfa tv. szolgáltatások teljesítési helyére vonatkozó generális szabálya alapján.
Természetesen ez esetben a szponzorált személynek közösségi adószám is kell, és az ügyletet az A60-as bevallásban is szerepeltetnie kell. 3. országbeli szponzor esetében a számlát területi hatályon kívüli kódolással állítjuk ki.
Elakadt? Nem érti? Segítünk! Hívjon minket, vagy írjon nekünk a tanacsadas@saldo.hu e-mail címre!