Március 6-án a NAV Központi Irányítása kerekasztal beszélgetést kezdeményezett az adószakma képviselőivel. A rendezvényen elhangzott információkat az alábbiakban ismertetjük meg tisztelt Partnereinkkel.
- 34 millió adat érkezett eddig a hatósához, amelyből csak 16 millió hibás volt. A hibás adatokat nem tudja a NAV feldolgozni, értelmezni.
- A beérkezett adatok 96%-a a számlázó programokból származik. Az adatok 1%-a származik a NAV által közzétett számlázási szoftverből.
- A regisztrált felhasználók közel 1/3-a még nem küldött adatszolgáltatást, ennek okai jelenleg vizsgálat tárgyát képzik, pontosabban az képezi vizsgálat tárgyát, hogy mennyi a szabálytalanul mulasztó adózók száma.
- Az adatminőség javítása, és az adatbiztonság fokozása érdekében májustól verzióváltásra kerül sor (1.1 verzió), a számlázó programokat fejlesztőknek addig el kell végezniük a szükséges módosításokat a programjaikon.
- Év közben további kisebb verzióváltás már nem lesz, azonban 2020-tól egy szélesebb körű módosításra kerül sor a 2.0 verzióban, az viszont notifikációs eljárás alá esik.
- A beérkezett adatokat eddig 1 millió forint összeghatár felett vizsgálták, közel 2 ezer adózónál. Az adózók felénél valamilyen javaslat megfogalmazására került sor.
- Úgy érzetük, hogy nincs világos egyértelmű koncepció az adatok felhasználásával kapcsolatban. Mondjuk, addig nem is lehet felhasználni tömegesen az adatokat, amíg ilyen a hibaarány. Kiutalás előtti ellenőrzésnél és VH-ban próbálják hasznosítani az adatbázist. Továbbra is a végső cél a bevallás ajánlás készítése.
- Azon felvetésünk nem került támogatásra, hogy a kézi számlák rögzítésére kapjunk hosszabb határidőt. Javasolták, hogy használják az ügyfelek a NAV számlázó programját.
- A kézi számlák berögzítésénél nem okosítják a rendszert szándékosan, hiszen azt az adatot várják, ami a számlán rögzítésre került. Vagyis az egységár és a mennyiség alapján nem fogja az oldal továbbra sem kiszámolni a nettó árat.
- Van terv a bevallás M lapjának megszüntetésére, de ennek céldátuma nincs, és végleges döntés sem született a kérdésben.
- A bejövő számlák esetében nem teszik lehetővé a 30 napnál hosszabb lekérdezési időintervallumot (amennyiben jól értettük adatvédelmi szempontból tarják aggályosnak az időszak kiterjesztését).
2019-03-12